czwartek, 29 stycznia 2009

Witam wszystkich poprzez Multimedia!

Zgodnie z moim wcześniejszymi zapewnieniami (Multimedia Polska - interesująca oferta oraz wcześniejsze 6 dni bez netu :() od środy mam już: TV analogową + cyfrową + telefon + internet 2 Mb/4Mb. Wszystko działa doskonale i wymaga dokładniejszego opisu. Na razie jako świeżo upieczony użytkownik mogę podać kilka pierwszych spostrzeżeń.

Wykupiłem następujące usługi, za które płacę 102 zł (czyli taniej niż wcześniej):
    - Pakiet internet 2Mb+ - promocja tzw. Internet 2009 - Warszawa (24 zł)
    - Telewizja cyfrowa i analogowa tzw. promocja Komfort z DTV 3w1 - Warszawa - 2009 (29 zł)
    - Plan taryfowy Wygodny (49 zł)

1. Internet


Internet został sprawnie zainstalowany i stabilnie działa (w ostatnich dniach - piszę te słowa w piątek, a w środę wieczorem odbyła się instalacja). Otrzymałem kablowy modem firmy Motorola, którym podłączamy się do telefonu oraz internetu (kabel sieciowy lub USB). Przeprowadziłem wstępne testy prędkości, które zakończyły się pełnym sukcesem co do osiągów. Testowałem dwie prędkości, gdyż przypominam, że teraz mam 2 Mb/s, a od godziny 23 do 11 mam 4 Mb/s.

Test internetu 4 MB/s przeprowadzony (jednokrotnie) z serwera zagranicznego oraz polskiego:
    - max 315 KB/s z serwera amerykańskiego (ale nie jest to rzetelny wynik, gdyż w środku ściągania system Windows rozpoczął dobieranie ikonki do ściąganego pliku, co zatrzymało cały system w tym szybkość ściągania również drastycznie spadła, potem nie zdążyła się podnieść po stałym wzroście, gdyż plik się już ściągnął w całości)
    - max 489 KB/s (450 Kb/s gwarantowane) Przykładowo z dobreprogramy.pl (konkretnie kurs angielskiego - miał się ściągnąć w kilkanaście minut)

Połączenie przy 2 Mb/s gwarantuje realne 242 kb/s (co jest wielkością stabilną i porównywalną do internetu z UPC).

Kompletnie nie potrafię tego wyjaśnić, ale po zmianie dostawcy internetu z UPC (dawne chello) na Multimedia, przyspieszył nie tyle internet co czas wczytywania stron WWW. Przejawia się to tak jakby komputer zaczął szybciej ściągać i interpretować strony. Identyczne rezultaty pod tym względem zaobserwowałem zarówno w systemie Windows jak i Linuks. Nie rozumiem tego za bardzo, widocznie coś dziwnego się działo w UPC, co jakoś muliło system - tylko co ??
Jedyne co mogę podkreślić, że tak czy inaczej jestem z tego bardzo zadowolony.

Na razie z internetu korzystam bardzo krótko - zbyt krótko aby go oceniać. Na razie stawiam mu ocenę bardzo dobrą, gdyż wszystko działa jak należy (a są jeszcze dostępne inne ciekawe usługi, które są lepsze od tych z UPC - wspominałem o tym we wcześniejszym poście). Po prostu na razie firma wywiązała się z wszystkiego co miała zrobić. Zobaczymy jak będzie dalej.

W niedługim czasie będę przenosił swoją stronkę WWW do Multimediów i muszę przyznać, że stronka ta będzie się znajdowała pod znacznie ciekawszym adresem, bo będzie to www.mm.pl/~nazwa_konta, co w stosunku do UPC jest znacznym wzrostem jakości.

2. Telewizja cyfrowa i analogowa



Największym rozczarowaniem w zakupionej przeze mnie ofercie firmy Multimedia Polska jest telewizja cyfrowa - choć chyba w niewielkim stopniu zależy to od tej firmy. Jednak wszystko po kolei.

Instalacja rozpoczęła się o czasie, sprawnie choć stosunkowo długo to trwało (np. liczne restarty dekodera itp.).

Dekoder TV cyfrowej Multimedia

Dużym zaskoczeniem było dla mnie to, że dekoder telewizji cyfrowej jest faktycznie komputerem i to internetowym. Po uruchomieniu ukazał się napis Multimedia Polska, a pod nim charakterystyczny rysunek pary lecącej z filiżanki z napisem Java !

Dekoder technik podłącza do kabla transmisyjnego oraz internetu (!). Następnie zwykłe telewizory podłączamy za pomocą eurozłącza a cyfrowe za pomocą HDMI. Taki sposób podłączenia powoduje, że trzeba korzystać z drugiego pilota: jeden do TV analogowej i drugi do cyfrowej.

Po uruchomieniu dekoder rozpoczął aktualizację oprogramowania, w dość krótkim czasie wyświetlał progress - a ja z podziwem patrzyłem, że zachowuje się jak prawdziwy komputer;)
Po kilku restartach był gotowy do pracy. Przykładowo po raz pierwszy nie musiałem ustawiać czegoś takiego jak bieżący czas, datę itp.

Pilot obsługujący TV cyfrową

Funkcjonowanie poszczególnych usług świadczonych w ramach telewizji cyfrowej jest dobrze przemyślane i co najważniejsze faktycznie jest użyteczne. Ogólnie zastosowane rozwiązania spodobały mi się i często były dość sympatyczne. Co ważne wszelkie opcja związane z różnymi przyciskami faktycznie są wykorzystywane (np. dodatkowe opcje dostępne w DVD są bardzo rzadko wykorzystywane np. dodatkowe języki napisów, dźwięku, dodatkowe informacje o filmie, aktorach itp.).

Największym mankamentem funkcjonowania tych wszystkich "cudów" jest szybkość, wiele z usług działa zbyt wolno, a wiele niewyobrażalnie wolno ! :( Oczywiście jest to spowodowane np. aktualizacją danych - które są na bieżąco ściągane z internetu itp. Np. wejście do menu VOD powoduje pojawienie się komunikatu "Czytanie danych". W innych wypadkach wszystko działa sprawnie i bez opóźnień - jednak w praktyce mocno się rozczarowałem (może można by to nieco poprawić za pomocą większej pamięci ?). Jednak mam wrażenie, że część z opcji została po prostu źle opracowana, np. dlaczego numer kanału z pilota podaje się jako wielocyfrowy ? W takim wypadku naciskając np. "1" musimy odczekać, aż urządzenie uzna że nie będziemy wciskać następnych cyfr...:(

Na "dzień dobry" jest dostępne tyle opcji, że trudno je jest wymienić (do wielu pewnie jeszcze nie dotarłem). Wystarczy spojrzeć na pilot, który jest tu widoczny - pod prawie każdym przyciskiem się ukrywa jakaś ciekawa opcja i jak pisałem faktycznie zawiera jakieś pomocne informacje.

Po uruchomieniu urządzenia (które ustawiło sobie samoczynnie wszystkie dostępne kanały telewizji cyfrowej) widoczny jest pierwszy kanał dostępny w pakiecie podstawowym (BASIC) czyli TVP1. Nie wszystkie kanały telewizji cyfrowej są w jakości HD - najczęściej dany kanał ma oznaczenie HD. Niestety DUŻYM mankamentem jest to że owe kanały są przypisane do swoich pozycji na stałe ! :(

Po pojawieniu się kanału na dole ekranu pojawia się błękitny pasek z następującymi informacjami: numer programu, nazwa kanału TV, tytuł aktualnie trwającego programu/filmu, pasek progress przedstawiający czas trwania programu (z osią godzinową), do tego prezentowana jest aktualna godzina, dzień, miesiąc i rok.
Gdy widoczny jest ten pasek informacyjny nacisnąć można przycisk ">" aby zobaczyć jaki program/film będzie następny i ile czasu będzie trwał (na owym progresie).

Naciskając przycisk INFO pojawia się nam opis aktualnie trwającego programu/filmu (tytuł, reżyser, rok + opis - nawet na kilka stron).

Przycisk GUIDE powoduje pojawienie się całoekranowego programu TV cyfrowej. W kolejnych linijkach są prezentowane kanały, a pionowo kolejne programy za pomocą progresów z napisami (tytuł programu/filmu). Po tym można się sprawnie poruszać strzałeczkami - co jest łatwe, proste i intuicyjne. Problemem jednak jest fakt aktualizacji wyświetlanych danych, niestety gdy strzałeczką przesuniemy się na tyle daleko, że muszą pojawić się nowe informacje na ekranie - musimy chwilkę odczekać aż dane się ściągną. Nie jest to długi czas, ale mi się coś takiego nie podoba.

Prawdziwym POWEREM, który faktycznie pokazuje możliwości systemu jest VOD. Wystarczy nacisnąć przycisk z takim napisem aby znaleźć się w menu VOD, czyli co można wypożyczyć oraz co już zostało zakupione (pojawienie się tego menu znów oznacza oczekiwanie).

Mamy tu możliwość wybrania i wypożyczania filmów z dostępnej oferty, dodatkowo jednym z pierwszych kanałów telewizji cyfrowej jest oferta VOD - czyli na okrągło są emitowane zwiastuny dostępnych filmów.

Wszystko jest bardzo proste, prawie całkowicie intuicyjne. Gdy pojawi się nam menu w rogu ekranu widoczny jest mały obraz wspomnianych zwiastunów. Z boku widoczne są kategorie dostępnych filmów, a po drugiej stronie są dostępne filmy (są też katalogi), czyli ich tytuły a za nimi cena, która umożliwia wirtualne wypożyczenie filmu na 24 h.

Ceny filmów zaczynają się od 6 zł a kończą na 9 zł. Jest też kategoria 51 filmów, które umożliwiają zapoznanie się z funkcjonowaniem VOD - filmy te są za 0,0 zł (ich oferta jest powiedzmy sobie otwarcie bardzo skromna).

Przed kupnem filmu można nacisnąć INFO i przeczytać podstawowe informacje o filmie (czasami na kilka stron), w znacznej ilości filmów dostępne są zwiastuny, wystarczy nacisnąć zielony przycisk aby po chwili (znów !) pojawił się w okienku zwiastun filmu. Zwiastuny są czasami w wersji oryginalnej a czasami również po Polsku.

Jeśli już mówimy o rodzimym języku to z tego co widziałem wszystkie opisy są po Polsku, problemem jednak czasami są polskie litery, niestety naciśnięcie klawisza INFO często kończy się widokiem np. "?" zamiast polskich liter :( Być może jest to problem oprogramowania.

W ofercie tej mamy np. Premiery (21 filmów), Multimedia Poleca (14), TOP 10, Animowane (6), DEMO (51) - darmowe filmy, Horrory itp.


Jednymi z większych mankamentów, które pewnie zauważone zostaną przez większość użytkowników telewizji cyfrowej to szybkość przełączania kanałów oraz statyczne ułożenie kanałów. Brak możliwości zmiany kolejności kanałów cyfrowych jest w mojej ocenie katastrofalnym niedopatrzeniem projektu. Jaka to TV cyfrowa (tyle jednak jest możliwości ustawiania i sprawdzania) - skoro nie można poustawiać sobie kanałów w swojej kolejności ??
Warto dodać, że mankament ten pewnie zależy od możliwości dekodera (może protokołu), a nie zależy od jakości usług realizowanych przez Multimedia.

Zmiana położenia kanałów cyfrowych jest niezwykle istotna z następujących przyczyn:
    - kanały, które nie zostały wykupione (np. sportowe, Canal+, HBO itp.) nadal pozostają (czarny ekran), co utrudnia przeglądanie, szczególnie w połączeniu z:
    - przełączanie kanałów jest znacznie wolniejsze niż w przypadku telewizora (kanały analogowe)
Podsumowując telewizja cyfrowa to dobry pomysł, ale jeśli miałbym mieć tylko telewizję cyfrową - to w mojej ocenie działa ona na tyle źle, że nie chciał bym z niej korzystać. Natomiast teraz jest ona dopełnieniem oferty analogowej i w takiej formie jest ona do zaakceptowania do momentu, w którym wspomniane mankamenty nie zostaną zarzegnane.


Co do samej oferty programowej to uzupełnia się ona z kanałami dostępnymi analogowo. W mojej ocenie oferta ta jest bardzo fajna, a dla bardziej wymagających dostępne są następne kanały - oczywiście płatne.

Z kanałów, które mam dostępne w najniższej dostępnej cenie (29 zł za cyf+analog), a które warto wymienić to: Sci-Fi, TCM, E!, Discovery Channel (bez HD - HD jest dostępny w dodatkowej płatnej opcji), Da Vinci Learning, Boomerang, RTL, PRO7, PlayBoy TV , National Geographic Ch. HD oraz National Geographic WILD. Jest też sporo kanałów sportowych oraz 5 kanałów dla dorosłych (ADULT) - ich nazwy są dobrze mówiące o treści choć interesuje mnie w jakiej formie one funkcjonują (czy sa to kanały filmowe, reklamowe, interaktywne czy np. reklamujące najnowsze filmy itp.). Kanały dla dorosłych zgodnie z ustawą KRRiTV (art. 18) emitowane są w godzinach 23:00 - 6:00, a dostęp do nich możliwy jest po wprowadzeniu kodu PIN. Jest też dostępny jeden nowy kanał Luxe.tv, który nie był wcześniej wymieniany - pewnie został niedawno dodany do oferty. Wiele z tych kanałów nie było dostępnych w analogowej ofercie w UPC, którą miałem wcześniej pomimo, że płaciłem za nią więcej niż płacę teraz za analog+cyfra.
    Najbardziej wartościowym kanałem dla mnie jest Sci-Fi Channel, który muszę dogłębnie poznać. Już wczoraj za pomocą funkcji GUIDE wynalazłem sobie emisję dwóch ciekawych pozycji: o 21:00 był program wyprodukowany przez Sci-Fi opowiadający o historii Flasha Gordona. Był to bardzo ciekawy film, szczególnie, że jest to historia bardzo słabo znana w Polsce w odróżnieniu od USA (byliśmy oddzieleni od rozwoju wypadków poprzez radzieckie wpływy polityczne). W USA jego historia sięga 1934 roku !
    Film ten opowiadał tę historię aby zapowiedzieć najnowszą uwspółcześnioną ekranizację Flasha Gordona (wyprodukowaną przez Sci-Fi). Pierwszy odcinek nowego serialu był wyemitowany wczoraj (czwartek) o godzinie 22:00, jeszcze go nie widziałem, ale nagrałem sobie.

FlashGordon2007OpeningLogo
Flash Gordon 2007-2008 Opening Logo

Kanały, które nie zostały wykupione w danym pakiecie pozostają nieme. Najczęściej nie ma w nich obrazu (czarny ekran), czasami słyszalny jest sam dźwięk oraz widoczny jest pasek przedstawiający co w danej chwili jest emitowane.

Kanały analogowe



Jestem bardzo zadowolnony a oferty programowej Multimediów, płace obecnie znacznie mniej niż w UPC, a mam wiele fajnych rzeczy, o których wcześniej mogłem sobie pomarzyć... :-/

Co prawda oferta programowa jest pod względem UPC mniej liczna, jednak dla mnie kanały jakie były dostępne w UPC (a teraz ich nie mam) były kompletnie do niczego i nie jest mi ich żal ani trochę ! (z wyjątkiem jednego, który ostatnio polubiłem: Polsat News - ale nie jest to kanał płatny więc może się niebawem znajdzie w ofercie).
Dla mnie jest to fantastyczny wzrost jakości. Co dla mnie najważniejsze w UPC miałem tylko kilka (!) kanałów filmowych :( Były to TCM, Hallmark, Zone Europa oraz później AXN (to już coś!), o ile ten pierwszy jeszcze czasami emitował coś ciekawego (np. Terminator I lub Odyseję kosmiczną) to jednak to o wiele za mało ! Z resztą TCM mam dalej w Multimediach i to nawet nadawane 24 h (AXN jest też). Nie ma Hallmarku po, którym nie będę płakał.

Jednak teraz dodstępne mam nastepujące kanały filmowe, których wcześniej nie miałem: Universal, Filmbox, Comedy Central Polska, Ale Kino! oraz Kino Polska. Nowym kanałem, który się dobrze zapowiada jest BBC Entertainment. Do tego jest jeszcze kilka innych kanałów, które wcześniej były też w UPC (np. AXN, Zone Europa, TCM itp.).

Co do treści to pewnym rozczarowaniem jest dla mnie kanał Comedy - bardzo liczyłem na niego, a to co zobaczyłem w ostatnich dniach jest gorsze od najgorszych kreskówek na CN. Oby to był tylko zbieg okoliczności - bo trudno oczywiście oceniać kanał po tym co się widziało przez kilka minut w przeciągu kilku dni.

Do kanałów z pozostałych dziedzin, których nie było wcześniej w UPC to: TVN CNBC Biznes, BBC Knowledge, Explorer (Viasat), History (Viasat), Boomerang, ESPN classic, TVP sport, TVN meteo, Fashion TV.


Kanały RTL i PRO7 są dostępne zarówno w TV analogowej jak i cyfrowej (nie było ich w UPC). Mankamentem jednak jest to że w mojej ofercie nie ma podobnych kanałów angielskojęzycznych. Z drugiej strony kanały Cartoon Network oraz TCM są teraz dostępne (w odróżnieniu od oferty UPC) na oddzielnych kanałach, czyli można oba oglądać 24 h na dobę.


3. Telefon



O telefonie nie da się zbyt wiele powiedzieć, poprostu podłączyłem do modemu, nadano mi numer (aktywowano) i po prostu działa ;)
Płacę teraz taniej niż za telefon w UPC, a mam o 12 h więcej darmowego czasu (do wygadania za darmo 50 godzin w miesiacu na numery stacjonarne).

W momenice zamawiania usługi dostępne są dodatkowe opjce, które można sobie zamówić. Wspominałem szerzej o tym w poprzednim poście.


Podsumowanie



Jak na razie jestem bardzo zadowolony, właściwie wszystko działa: TV, telefon i intrernet. Oferta w mojej ocenie jest znacznie lepsza niż w UPC, a przy tym tańsza.

Na razie po tych kilku dniach to za krótko na jakieś głębsze oceny, ale to co otrzymałem nie zawiodło mnie - jeśli to wszystko będzie działać tak samo sprawnie jak teraz - to będzie OK;)


Wiele istotnych informacji dostępnych jest tutaj: przydatne DOKUMENTY (Cennik usług, Regulaminy promocji, Regulamin usług, Wzór umowy, Przydatne informacje (Instrukcja instalacji dostępu do internetu)).


Update 2 II 2009:
Dziś w miejscu reklamy ponad paskiem informacyjnym telewizji cyfrowej pojawił się napis „Od poniedziałku nowa kolejność kanałów” i faktycznie kolejność oraz umiejscowienie się nieznacznie zmieniło. Dla użytkowników ta zmiana właściwie nic nowego nie wnosi, gdyż nic nie trzeba przestrajać itp. tak jak to ma miejsce w przypadku telewizji analogowej. Jednak jest do dowód na to że kolejność kanałów można zmienić, ale jest to wykonywane „odgórnie”, to dobrze że w ogóle jest to możliwe, jednak szkoda, że użytkownik nie może tego robić samodzielnie (bo jak już pisałem ma to zbyt dużo wad!).


Update:
Temat był już poruszany w postach:
    * Reklamacja w UPC :-( 18 luty 2009
    * UPC dalej sobie robi jaja... :( (12 luty 2009)
    * Multimedia Polska - interesująca oferta (21 styczeń 2009)
    * 6 dni bez netu :( (30 grudzień 2008)
Następne teksty w przygotowaniu...

1 komentarz:

Ewelina2621 pisze...

Moim zdaniem zakupy w sklepach internetowych to spora wygoda i oszczędność czasu. W moim przypadku zdecydowałem się na zakup systemu monitoringu do mojego domu, dlatego skorzystałem z oferty polecanego mi sklepu internetowego IVEL - https://ivel.pl/k148,systemy-alarmowe-manipulatory.html .



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...