środa, 8 kwietnia 2009

Szachy i komputery, czy komputery i szachy ?

DAK podsyła nam ciekawy artykuł pt. "Szachy i komputery" (PCLab.pl), oto spis treści:
    1. Wstęp
    2. Początki
    3. Komputerowy zapis partii i pozycji
    4. Oprogramowanie szachowe
    5. Jak działa silnik szachowy
    6. Czym silnik różni się od człowieka
    7. Słabe strony silników – przykłady
    8. Styl
    9. Strategie antykomputerowe
    10. Ocena siły silnika
    11. Turnieje i mecze komputerów i silników
    12. Sławne mecze człowiek kontra maszyna
    13. Komputer kontra centaur
    14. Niedozwolone wspomaganie w grze „przy desce”
    15. Superkomputery szachowe
    16. Wieloprocesorowość, liczba bitów, GPU
    17. Internet
    18. Szachownice DGT
    19. Domowe komputery szachowe, PDA, komórki, Linux
    20. Szachy a przetwarzanie rozproszone
    21. Przyszłość szachów ery komputerów
    22. Wybrane pojęcia
    23. Wprowadzenie do zasad gry, notacja szachowa

W tekście tym można przeczytać między innymi o tym jak skomplikowanym zagadnieniem jest zaprojektowanie oprogramowania szachowego (np. silnika), jednak warto tu zaznaczyć, że już na małym Atari powstał dość skromny (np. w stosunku do innych dostępnych ówcześnie) program szachowy, który bez problemu wygrywa nawet z wytrawnymi graczami. Mowa o "Colossus Chess" (brak opisu na Atariki !), program ten był popularny w dwóch wersjach 3.0 i 4.1 (z grafiką 3D - co było ówcześnie nowością). Co ciekawe nawet nie posiadał biblioteki rozgrywek, a mimo to ogrywał inne programy (z Atari oraz innych platform), które takie biblioteki posiadały (wtedy takie biblioteki znajdowały się na wielu dyskietkach).

Te niebywałe osiągnięcia miał program, który zajmował: w wersji 3.0 - 31061 bajtów, a w wersji 4.1 - 33816 bajtów !
...dziś tyle pewnie zajmuje sterownik myszki w Windows Vista :D :D

4 komentarze:

  1. Brakuje reszty spisu treści:

    16.
    Wieloprocesorowość, liczba bitów, GPU
    17.
    Internet
    18.
    Szachownice DGT
    19.
    Domowe komputery szachowe, PDA, komórki, Linux
    20.
    Szachy a przetwarzanie rozproszone
    21.
    Przyszłość szachów ery komputerów
    22.
    Wybrane pojęcia
    23.
    Wprowadzenie do zasad gry, notacja szachowa

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję anonimowemu - faktycznie część się gdzieś zagubiła. Tak to jest jeśli jest tylko jeden redaktor... na szczęście są jeszcze internauci;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Akurat jeśli chodzi o takie kwestie to w dzisiejszych czasach bardzo fajnym rozwiązaniem są chmury obliczeniowe. Muszę przyznać, że ja również po zapoznaniu się z wpisem https://technologiczna.pl/co-wybrac-kolokacje-czy-chmure/ wiem dokładnie już na jakie rozwiązania IT się zdecydować.

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do zabierania głosu na moim blogu !:) Proszę wpisz tu coś ciekawego:

(bardzo proszę o podpisywanie się gdyż nie ma się czego wstydzić ;) oraz nikt tu nie ma zamiaru kogokolwiek obrażać)