piątek, 29 sierpnia 2008

Walka z przyzwyczajeniami :-(

Jestem całkowicie przekonany co do tego, że oprogramowanie musi być tak skonstruowane aby było wygodne oraz tak aby nie zmieniało interfejsu co chwilę tak, że jest to niezgodne z dotychczasowymi przyzwyczajeniami użytkowników. Jest to też elementarna zasada związana z tzw. ergonomią oprogramowania.

Dla mnie takim symbolem kompletnego niezrozumienia klienta jest firma Microsoft, która już od Windows 98 wprowadzała dziwne "usprawnienia", np. jakieś wyskakujące dziwne okienka itp. (choć win 3.x również był jakimś dziwactwem - choć jako całość) W dalszych wersjach systemu pojawiało się coraz więcej podobnych przeszkadzajek :( Ciekawy pod tym względem był system XP, który sam się aktualizował i to powodowało, że podobne rzeczy ewoluowały wraz z korzystaniem z tego systemu. Dla przykładu w pierwszych wersjach system ten bardzo lubił pokazywać (często błędnie!), że odnalazł jakiś element systemu, np. klawiaturę, drukarkę itp. Gdy kiedyś byłem u kolegi, który jako pierwszy sobie zainstalował ten system to byłem zadziwiony irracjonalnymi komunikatami (lub zupełnie oczywistymi). Zapytałem się go: to co Ty nie zainstalowałeś sobie jeszcze drukarki ?? A On na to mi odpowiedział: jak ten Windows znajdzie CPU to go przeinstaluję...
:D :D

Niestety jest to cecha nie tylko Microsoftu podobne rzeczy mają miejsce ostatnio z np. Mozilla Firefox ! Jakiś czas temu wprowadzono do tej przeglądarki zmianę polegającą na tym, że przycisk zamykający "kartę", został powielony do każdej z nich z osobna, w momencie gdy wcześniej znajdował się po prawej stronie i co ważne był cały czas w tym samym miejscu.
Teraz zamykanie wielu zakładek (a to jest dla mnie częste) jest utrudnione, gdyż po kliknięciu przycisk ten przesuwa się w zależności jak przesuwają się zakładki... :-(

W mojej ocenie zmiana ta jest bezsensowna i irytująca, ja po czasie się już do tego (niestety!) przyzwyczaiłem ale przyznać trzeba, że przeglądarka ta straciła wcześniejszą wygodę i funkcjonalność (do której byłem już oczywiście przyzwyczajony). Bezskutecznie szukałem czy można gdzieś zmienić interface w ustawieniach programu tak aby był zgodny z wcześniejszym...
... a niestety każdy użytkownik jest w obecnych czasach zmuszony do aktualizacji oprogramowania ze względów bezpieczeństwa - bo jak wiemy przeglądarka internetowa to najniebezpieczniejszy element systemu podłączonego do internetu.

Dziś natomiast przy uruchamianiu Firefoxa ten automatycznie przeinstalował mi się na najnowszą wersję czyli wersję 3.0.1 z 2.x (po wcześniejszym wyświetleniu - po raz pierwszy - monitu o podobnym upgrade).

Pierwszą zmianą jaką zauważyłem nie jest wcale jakieś wspanialsze funkcjonowanie, jakaś wspaniała nowa opcja tylko właśnie... walka z przyzwyczajeniami...

Otóż jak wspominałem mam 4 konta w gmail, w tym 3 są typowo biznesowe, specjalnie zalogowałem się po zainstalowaniu przeglądarki w takiej kolejności aby mieć te konta w odpowiedniej kolejności. Jednak teraz okazało się, że kolejność tych kont się zmieniła z:

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D (prywatne)

na:

  1. C
  2. A
  3. D (prywatne)
  4. B

Gdzie sens ? Gdzie logika ?? :-(
Wcześniej konta biznesowe były w kolejności i pogrupowane razem teraz się przemieszały... co ciekawe zmiana ta nie ma nawet nic wspólnego z np. kolejnością alfabetyczną...
Znów czeka mnie okres przyzwyczajania się do zmian, które są przecież zupełnie niepotrzebne ! :-(


Co w takim razie robić ? Nic nie zmieniać w oprogramowaniu ?
W mojej ocenie właściwe nie powinno się nic zmieniać takiego co spowodowałoby to, że użytkownik przyzwyczajony do klikania w dane miejsce raptem będzie klikał w puste pole, albo w zupełnie inną opcję :-/
Czy nic nie zmieniać ? Nie jestem aż takim radykałem uważam, że raz na jakiś czas można wprowadzać większe zmiany, ale muszą one być naprawdę dobrze przemyślane oraz społeczność musi mieć też w tej materii coś do powiedzenia. Dodatkowo naprawdę niewiele kosztuje dodanie możliwości włączania/wyłączania nowego interfejsu lub tylko danej opcji.

Dlatego prośba do wszystkich programistów: poczytajcie o ergonomii i nie bierzcie przykładu z np. Microsoftu...

Brak komentarzy:



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...