piątek, 20 czerwca 2008

Doctor Who w TVP1

W TVP1 puszczają tzw. Doctora Who w najnowszej edycji z 2005 roku. Emitowane są po dwa odcinki w soboty po godzinie 24:00. Muszę przyznać, że ta klasyczna seria jest mi kompletnie nieznana (tak jak zapewne wielu ludziom w Polsce), choć jakiś czas temu widziałem kilka starych odcinków tej serii (na kanale Tele 5) i była dla mnie dość męcząca (charakterystyczne niskobudżetowe efekty specjalne), choć jako wielbiciel s-f chętnie sobie kiedyś pooglądam.

Warto dodać kilka ciekawostek, gdyż w Polsce mało kto wie, że seria Dr Who ma niemałe osiągnięcia, a oto wybrane z nich (z pl.wikipedia):
* Doctor Who widnieje w Księdze Rekordów Guinness'a jako najdłuższy serial science fiction na świecie (prześcignął nawet serialową wersję Star Treka liczącą 726 odcinków) i na stałe wpisał się do kultury brytyjskiej. Wszystkich sezonów jest 27!
* Charakterystyczne dla serialu jest tworzenie pomysłowych i niskobudżetowych efektów specjalnych, zwłaszcza na początku działających raczej dzięki wyobraźni widzów, a także nowatorskie wykorzystanie elektronicznej muzyki (oryginalnym producentem był BBC Radiophonic Workshop).
* W Wielkiej Brytanii i poza nią, serial ten zyskał miano kultowego i wywarł wpływ na przyszłe angielskie seriale telewizyjne, wiele z nich nawiązywało do serii Doktora. Serial zdobył uznanie krytyków i widzów jako jeden z najlepszych brytyjskich programów telewizyjnych, a w 2006 r. otrzymał od Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych nagrodę za najlepszy serial.
* Obecnie na BBC emitowane są dwa spin offy serialu, zatytułowane: Torchwood oraz The Sarah Jane Adventures (emisja w Polsce). Doktor zagościł też w innych mediach i doczekał się wielu parodii.


Co ciekawe kiedyś w głębokich czasach socjalistycznych (koniec lat 70.) w Telewizji Polskiej wyemitowano, dwa odcinki (niekanoniczne) Doctora Who: "Dr Who i Dalekowie" i "Dalekowie na Ziemi", co ciekawe pomimo tego, że miałem wtedy kilka lat, do dziś pamiętam, że te filmy wtedy nadawano, a nawet jakieś przebłyski akcji i pewnych scen. Właściwie do teraz nie miałem pojęcia co to za filmy były i bardzo się chciałem tego dowiedzieć. Dzięki wikipedii się w końcu dowiedziałem:)
Dla wyjaśnienia dodam, że ówcześnie w Polsce był tylko JEDEN (!!!) kanał telewizyjny, a widzowie nie byli zbyt często traktowani takimi perełkami jak np. podobny ZAGRANICZNY film s-f. Dlatego wtedy było to wydarzenie na skalę kraju i być może dlatego również ja to pamiętam po tylu latach. Oto filmowi Dalekowie:


Rekonstrukcja Daleka przez fanów serialu

Obecna seria, którą można zobaczyć w TVP jest znacznie bardziej rozwinięta i dopracowana, co prawda nie oglądam od początku bo widziałem jedynie kilka odcinków, jednak to co widziałem wywarło na mnie zupełnie pozytywne wrażenie (choć cały czas czuć tego dawnego Dr Who). Dlatego wszystkim bardzo polecam tę serię filmów – oby nas nie zawiodła!:)


Update:
Krytyczne spojrzenie na serial znajduje się w poście pt. Naiwny Doktor Who ? (VIII 2009).

Brak komentarzy:



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...