George Lucas i J.J. Abrams
Industrial Light & Magic (ILM) to założona w 1975 roku wytwórnia efektów specjalnych przez George'a Lucasa na potrzeby powstającego filmu "Gwiezdne Wojny - nowa nadzieja". Mało kto zdaje sobie sprawę z tego jak duży wkład miał George Lucas w rozwój szeroko pojmowanej techniki, ILM co prawda jeszcze do lat 80. nie zarabiało na siebie, gdyż jeszcze nie istniał wystarczająco rozwinięty rynek, jednak tworzył i udoskonalał techniki filmowe, ale nie tylko. Przykładowo wprowadzał pionierskie rozwiązania informatyczne, takie jak algorytmy, które są do dziś wykorzystywane np. w dzisiejszych kartach graficznych.
W początkowym okresie istnienia ILM zasłynął poprzez produkcję pionierskich efektów specjalnych do pierwszych trzech części Gwiezdnych Wojen, następnie został wydzielony nowy oddział Lucasfilm Games, zajmujący się wraz z firmą Atari, pionierską grafiką 3D oraz grami komputerowymi. W latach 80. pojawiały się pierwsze filmy wymagające wysokiej jakości efektów specjalnych, dziś uznawanych za przełomowe momenty oraz klasykę kina. Niestety filmów tych nie było wtedy zbyt dużo i George Lucas, musiał z własnej kieszeni utrzymywać firmę, wiedząc że zapotrzebowanie na efekty specjalne w przemyśle filmowym wzrośnie. Oczywiście miał rację, już w latach 90 w Ameryce ale i w innych częściach świata powstało wiele innych firm tworzących efekty specjalne.
W Wikipedii jest rozdział "przełomowe momenty", gdzie możemy przeczytać o najistotniejszych osiągnięciach ILM:
- * 1982: pierwsza scena całkowicie wygenerowana komputerowo, sekwencja z "Genesis" w Star Trek II: Gniew Khana
* 1985: pierwsza postać całkowicie wygenerowana komputerowo, "rycerz z witrażu" w Piramida strachu
* 1988: pierwsza sekwencja morfingu [płynne przejście między obrazami], w Willow
* 1989: pierwsza postać wygenerowana za pomocą grafiki 3D, wodny twór w Otchłań
* 1991: pierwszy częściowo wygenerowany komputerowo główny bohater, T-1000 w Terminator 2: Dzień sądu
* 1992: pierwsza wygenerowana komputerowo tekstura skóry, w Ze śmiercią jej do twarzy
* 1993: pierwszy kompletny i szczegółowy żywy organizm wygenerowany w technice cyfrowej, dinozaur w Parku Jurajskim, dzięki któremu ILM otrzymało trzynastego Oscara
* 1995: pierwsze wygenerowane komputerowo fotorealistyczne włosy oraz futro (cyfrowy lew i małpy) w Jumanji
* 1996: Pierwszy kompletnie wygenerowany komputerowo główny bohater, Draco w Ostatni smok
* 1999: Pierwsza postać wygenerowana komputerowo z kompletną ludzką anatomią, Imhotep w Mumii
Do dziś studio pracowało przy produkcji ponad 300 filmów, z pośród których wymienić można przykładowo: Park Jurajski, Kto wrobił królika Rogera?, Otchłań, Terminator, Transformers, Faceci w czerni, Avatar, Jestem numerem cztery oraz serie Piraci z Karaibów, serie przygód o Harrym Potterze i wiele, wiele innych. Niemal każdy z tych filmów to największe wydarzenia w historii filmu, w tym ze szczególnym wkładem w dziedzinie zastosowanej nowatorskiej technologii.
Ten gigantyczny dorobek zaowocował otrzymaniem 17 Oscarów w kategorii najlepszych efektów specjalnych (do 2009 roku) oraz 23 nominacji.
Dlatego dzisiejszy dokument będzie zapewne opowiadał ciekawą historię jednego z najistotniejszych pionierów USA swego pokolenia oraz takich zagadnień jak: efekty specjalne, Gwiezdne Wojny, gry komputerowe, ówcześni twórcy filmów oraz może i będzie mowa o Atari.
Zapowiada się interesujący dokument, więc gorąco zachęcam do obejrzenia;)
Update:
Emisja odbyła się o godzinie 18:55 na kanale AleKino! to była premiera filmu dokumentalnego pt. Industrial Light & Magic: Tworzenie niemożliwego (strona Ale Kino!):
- Industrial Light & Magic: Creating The Impossible
dokument, USA, 2010, 57 min
reżyseria: Leslie Iwerks
obsada: George Lucas, Tom Cruise, Steven Spielberg, Ron Howard, Samuel L. Jackson
Na stronie Ale Kino! czytamy między innymi:
- (...) Jeśli uświadomimy sobie, że pierwsze komputerowe efekty specjalne powstawały, gdy nam nie śniły się jeszcze komputery ATARI, a Internet raczkował, podejdziemy do działań pionierów z jeszcze większym uznaniem.
Następna emisja: 27 kwietnia, środa, godz. 17:05.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz