środa, 8 kwietnia 2009

"Przekładaniec" Stanisława Lema

Ostatnio wspominałem o telewizyjnej emisji tego filmu w TVP Kultura. Wiele osób jednak nie miało możliwości obejrzenia tego materiału, dlatego dla wszystkich zainteresowanych film "przekładaniec" (z 1968 r. reż. Andrzej Wajda) w całości:

Lista odtwarzania YT lub kolejne części osobno: część 1, część 2, część 3 i część 4.
A tu fragment 1:


Film jest niestety w dość słabej jakości (jak to często ma miejsce na YT...), a szkoda bo bez właściwej widoczności niewiast film ten wiele traci z uroku ;):)

Od czasu do czasu warto jest obserwować w filmach nieistotne dla treści wypełniacze, postacie drugoplanowe czy rekwizyty. W wielu filmach wyparzyłem różne ciekawostki, np. ponurego jegomościa, który szlaja się po planie IV epizodu Star Wars w momencie gdy wszyscy się cieszą, aktorzy obrzuceni makaronem w Obcym ósmym pasażerze Nostromo (o czym wspominałem ostatnio), albo widok statku z zewnątrz widoczny na ekranie załogi w Teście pilota pirxa :)
W drugim fragmencie "Przekładanica":


... w 2:05 minucie widoczne są pielęgniarki garnące się do typowych socjalistycznych lodówek ;)

Ciekawy jest też komentarz jednego z internautów (do pierwszego materiału):
    I'd pay a lot of money to get that movie! Very charming, I love eastern SciFi...

Tu jest opis filmu "Przekładaniec" na Wikipedii, zawierający ciekawy cytat listu St. Lema do reżysera Andrzeja Wajdy:
    Drogi Panie,
    Przedwczoraj oglądałem w telewizji film Przekładaniec. Zarówno robota Pana, jak dzieło aktorów oraz wystrój scenograficzny wydały mi się bardzo dobre. Zwłaszcza już dobry był w swojej roli adwokat, sympatyczny bardzo chirurg, no a Kobiela nie wymaga pochwał specjalnych. Jedyne zastrzeżenia moje merytoryczne dotyczyły niepewności, czy wskutek bardzo szybkiego tempa całości rzecz nie jest aby dla przeciętnego widza trudno zrozumiała? Ale nie jestem w stanie osądzać tego, ponieważ ja znałem przecież scenariusz. "Przyszłość" bliska a nieokreślona została zrobiono bardzo pomysłowo, biorąc pod uwagę to zwłaszcza, jak szczupłymi środkami Pan tego dokonał. (...)


    Stanisław Lem do Andrzeja Wajdy, Kraków, 20 sierpnia 1968


Jednym słowem ciekawe zagadnienie z historii polskiej kinematografii;)

Brak komentarzy:



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...