środa, 23 grudnia 2009

Pisanie o historii gier - nie jest takie proste...

Bardzo interesuje mnie temat starych gier (również Star Wars), z oczywistych względów, jednak najistotniejsze jest to, że trudno znaleźć coś w naszym kraju na ten temat. Kiedyś spotkałem się z informacją, że ktoś na jednym z konwentów Star Wars, wygłosił prelekcję w dokładnie tym samym temacie co ja (niestety nie mogłem wtedy się pojawić na tej imprezce). Natomiast dziś znalazłem w necie całkiem obszerny artykuł, który omawia (w założeniu) wszystkie gry komputerowe Star Wars. Bardzo się ucieszyłem, szczególnie, że tekst przy pierwszym spojrzeniu wydawał się fajny (choć skromny objętościowo jak na przyjęty zakres).

Niestety szybko znalazłem w tym tekście wiele niedorzeczności, niezgodności z faktami itp. Oto co wpadło mi w oko zaraz po rozpoczęciu lektury:
    Pierwsze gry powstawały razem z pierwszymi komputerami.
To chyba trudne jest do określenia...
Ponoć pierwsza gra powstała 1948 roku (a kółko i krzyżyk w tamtych czasach przerastał możliwości tamtych komputerów !). Dlatego trudno powiedzieć co autor tutaj tak naprawdę chciał powiedzieć, komputery ? Ale jakie ? Gry ?
Jeśli chodzi o rynek gier komputerowych i konsolowych to rozpoczął się on w latach 70.

    Na początku lat 80-tych nikt jeszcze nie marzył o grach strategicznych czy MMO.
Autor błędnie wskazuje lata 80. jako początek gier komputerowych czy też powstania tego rynku. Pod koniec lat 70. była już pokaźna ilość gier na świecie na komputery, konsole oraz automaty. W tym pojawiły się też pierwsze gry 3D.
Co do stwierdzenia, że w latach 80. nie było np. gier strategicznych to... w co ja w takim razie grałem ??
Fakty są takie, że w 1991 roku powstał pierwszy RTS (Mega Lo Mania), więc siłą rzeczy gry strategiczne muszą mieć nieco dłuższą historię...

Tu znajduje się opis gry Mega Lo Mania na angielskojęzycznej Wikipedii.

    komputer ATARI 2600.
Oczywiście nigdy nie było takiego komputera, Atari 2600 VCS (1977 rok) to pierwsza programowalna konsola do gier na świecie. Natomiast pierwsze komputery Atari to 400 i 800 z 1979 roku.

Jeszcze inną kwestią jest, że jak twierdzi Sikor, na Atari 2600 jest tak duża ilość gier Star Wars, że można o tym przygotować wielogodzinną prelekcję, jednak autor wspomnianego tekstu temat całkowicie pominął...

    W roku 1982 powstała Star Wars Arcade stworzona przez japońską firmę Namco.
Co oczywiście jest bzdurą bo pierwsza gra arcade Star Wars była zrobiona przez Atari Inc. oraz Lucasfilm Ltd (tu opis na en.wikipedii). Dodatkowo ta gra jest z 1983 roku...
...co możemy jeszcze przeczytać w tym miejscu:
    W roku 1985 powstało Star Wars: The Empire Strikes Back. Był to sequel gry wektorowej z roku 1982.

Pod względem redakcji tekst ten, też jest nie bez wad np.
    W tamtych ladach, być może różnica była kolosalna.


To nie wszystko, bo w tym miejscu skończyłem czytanie tego tekstu.
Dalszy ciąg przeczytam w wolnej chwili bo nie ukrywam, że temat mnie tak interesuje, że pomimo tych wszystkich braków, nie odmówię sobie tego;)


W podsumowaniu chcę pogratulować autorowi podjęcia się tego tematu, bo mało kto się czuje na siłach ;) Natomiast niestety ewidentnie widoczne jest to, że temat został niedostatecznie zgłębiony i opisany (inna sprawa, że jest to gigantyczne zagadnienie) inaczej mówiąc autor przekonał się, że opisanie danej tematyki wymaga znacznie większej ilości czasu, samozaparcia (np. w grzebaniu po stronkach, książkach itp.). W takim wypadku przydatne też okazują się być konsultacje (wiem bo do moich materiałów też ich dokonywałem).

Brak komentarzy:



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...