niedziela, 19 października 2008

Kupiłem klawiaturę do PC - dziwne ??

Dziś byłem na filarze handlu stolicy: bazarku Wolumen. Właściwe bardzo trudno jest tam coś kupić do PC, jest tam taki gość z częściami, ale nie raz z nim dyskutowałem, że jak sprzedaje kartę wyprodukowaną w 2002, a ona jest z 1998 to cena powinna to uwzględniać itp. :(

Na jakimś zupełnie przeciętnym stoisku, na które nigdy wcześniej nie zwróciłem uwagi odnalazłem coś co szukałem od dawna klawiaturę z klasycznym układem klawiszy ! Oooo - jak się cieszę!

Nie wiem co jest grane ale obecnie producenci kompletnie nie zważają na doznania użytkowników, zaprzepaszczając cały dorobek ergonomii, a za główny cel stawiają sobie robienie klawiatur kruchych (Chiny) oraz takich, w których jak najwięcej klawiszy ma być pozamienianych miejscami lub ułożonych w nielogiczny i nieużyteczny sposób...
Np. naciskam delete, a w tym miejscu jest insert, na innej klawiaturze naciskam Page Down, a komputer się wyłącza... :-(

Dlatego od lat szukam wszędzie klawiatury, która ma klasyczny, użyteczny układ klawiszy - jest to tak trudne, że po ostatnich kilku latach niemożności znalezienia podobnej, zaczynałem już wątpić czy w ogóle taką znajdę...

Trust...



Obecnie działam na klawiaturze firmy "Trust" - jest to firma, której pod żadnym pozorem nie należy brać pod uwagę - absolutnie nic z jej produktów nigdy, przez nikogo nie powinno być kupione !
Ja tę klawiaturę kupiłem tylko dlatego, że miała w miarę klasyczny układ klawiszy, a wcześniejsza się już zużyła...

Jednak ta klawiatura to istna katastrofa, klawisze się gną, chroboczą, piszczą i jęczą, ponieważ klawisze się już zużyły (tylko po roku korzystania ! to niewiarygodnie szybko !) i krzywo się wciskają... Spacja się obluzowała i hałasuje, Enter dogorywa, a najciekawsze jest to że w jakiś zagadkowy sposób naderwały się kabelki i w tej chwili diody nie świecą ale się bżdżą... żebym ja był jakiś nerwowy, czy się często przeprowadzał z tą klawiaturą... nie ! nigdy nie miałem klawiatury, która miałaby tak dużo oznak zużycia i to po tak krótkim czasie !:-( :-/
Właściwie nic nie jest w tej klawiaturze solidne i właściwe wykonane, już w samym pierwszym dotyku klawiatura ta robi wrażenie lichej (a właściwe jej cena wcale nie była taka mała).

Moja uwaga na przyszłość: obecnie znów wróciły czasy wciskania klientom tandety, więc obecnie przed kupieniem należy sprawdzić wszystkie (szczególnie duże) klawisze, naciskając je na ich brzegach - czy wciskają się prawidłowo, czy się nie gną przy tym i czy nie hałasują... Moja klawiatura Trust bardzo słabo przeszła ten test, a na dodatek uprzedzam wszystkich, że stan ten w oczach będzie się pogarszał w trakcie korzystania...:(
(moja klawiatura, którą dziś kupiłem - przechodzi ten test wzorowo)


Co chciałem kupić ?



Zależało mi na klawiaturze, która nie musi mieć, żadnych dodatkowych przycisków i przełączników (klawiatura Trust ma takie ale, na szczęście nie koliduje to w normalnej pracy). Istotne jest to aby układ i kształt klawiszy był klasyczny oraz sensowny. Enter musi być duży, Back space również. Nie może być żadnych klawiszy "przeszkadzajek" jak "Turbo", "Macro" itp. Najgłupsze co może być to ustawienie takiego klawisza w miejscu lewego Controla - wtedy wykonanie operacji takich jak kopiuj i wklej (z owym controlem) kończy się wielką satysfakcją z "świetnego" zakupu...

Istną chorobą ostatnich lat jest przesuwanie bloków klawiszy z "Instert" oraz "Print scr" - właściwe co model to wędrują sobie w te czy inne miejsce... jednak są to klawisze często używane i muszą być na właściwych miejscach.
Inną dla mnie bardzo istotną kwestią jest klawisz "\" (oraz "|"), który musi znajdować się obok prawego Shifta. Taki układ jest niezwykle przydatny w programach, w których można klawiszom przypisywać funkcje (np. emulatory, gry itp.). Dzięki takiemu ułożeniu tego klawisza, mamy do dyspozycji pod ręką (czyli obok klawiszy strzałek) jeszcze jeden klawisz, do którego można przypisać jeszcze jedną istotną funkcję. Jeśli klawisz ten znajduje się w innym miejscu klawiatury, to wtedy do dyspozycji mamy tylko: Enter, Shift i Ctrl. Na mojej klawiaturze mam jeszcze bardzo dobrze usytuowany "\".

Co kupiłem ?



Firma: A4Tech - jest to producent, który ma bardzo wytrzymałe i solidne wyroby (od wielu lat mam taką myszkę i niedługo jej wytrzymałość będzie można porównywać z tymi firmy Atari!). Egzemplarz: "Stilo CAB 802", seria "Navigator" (zdjęcia z Google). Cena: 20 zł - czyli znacznie mniej od wcześniejszego Trusta!
W necie można ją dostać za 14,50 zł bez kosztów wysyłki (około 13 zł). Obecnie na allegro nie ma tego modelu, ale jest czarny jego wariant: klawiatura A4T EVO Stilo Black.

Pewnym rozczarowaniem jest to, że klawiatura jak nic co do tej pory kupowałem (a kupiłem już tego sporo do domu i pracy) jest niezwykle brudna. Pomimo zapakowania w folię, to ręce od jej dotykania były dosłownie czarne, nie wiem o co chodzi, może była jakoś niewłaściwie przechowywana i przewożona na bazarek.

Podsumowanie



Kiedyś chodząc po dziesiątkach sklepów, w poszukiwaniu klawiatury o klasycznym układzie klawiszy (do pracy - chyba szukałem, bo jak pracować normalnie jak klawiatura jest nienormalna ??), spotkałem jakiegoś człowieka, który podobnie tak jak ja chodził bezskutecznie i szukał dobrej klawiatury...
Wyglądało to dość komicznie i sami się z tego śmialiśmy: trochę chodziliśmy wspólnie tworząc taki niewielki pochód ;):) bo on nie był sam, a czasami tylko spotykaliśmy się w innym miejscu i tylko pytaliśmy, czy znalazła się... i nie znaleźliśmy...

Klawiatura A4Tech nie ma żadnych niepotrzebnych bajerów i jest wprost spełnieniem moich wieloletnich poszukiwań klasycznej klawiatury !:) Mam nadzieję, że w praktyce sprawdzi się tak samo dobrze jak się spodziewam:)

Jak widać klawiatura dla np. programisty itp., to nie jest taki banalny zakup - jakby się mogło wydawać;)


Update:
Ostatnio wspominałem o podobnych tematach w poście pt. "Walka z przyzwyczajeniami :-(", gdzie na przykładzie najnowszej wersji Firefoxa omawiałem nieprzemyślane i sprzeczne z ergonomią zmiany wprowadzane w oprogramowaniu - zapraszam:)

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Witaj(cie),
Uff widzę, że całe boje przeszedłeś, aby nabyć klawisze.
Ja już od kilku lat poluję na klawiaturę (z tzw. klikiem i klasycznym układem klawiszy (bez WinKEY)) - były jeszcze ogólnie dostępne w roku 96. Mam taką nawet u siebie jeszcze od zestawu PC Optimus z roku bodaj 95, ale nie działają już niektóre klawisze jak bym sobie tego życzył (próbowałem to czyścić, naprawiać, ale jedyny sposób to wymiana mikro przełączników, tak, tak, to jeszcze klawisze w starym, dobrym stylu).
Co bym chciał: a to http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/items.main/parentcat/20188/subcatid/0/id/246624 -- są właściwie niezniszczalne :), ale za nic nie mogę jej nabyć w kraju :(.
Polecam również i Tobie.
pozdrawiam

Tdc pisze...

Witaj!

No właśnie - na szczęście nie jest tak, że klawiatura mi się zepsuła i że musiałem ją znaleźć;)

W każdym razie, wypróbowałem nową klawiaturę i sprawuje się rewelacyjnie, jest wygodna i polubiłem ją bardzo, bo obecny Trust to katastrofa i nie mam zamiaru do niego wracać (i do tych jego zacinających się klawiszy - wszystkich, które są większe rozmiarem...).

No ja nie poszukiwałem aż tak starego układu klawiszy, bo Microsoft spowodował, że stał się on obowiązujący od kilkunastu lat...

Klawiatura SGI bardzo sympatyczna - ale jak widać nie do dostania...
Czasami widuję monitory SGI, ale klawiatur to już nie...

Pozdrawiam!



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...