piątek, 9 kwietnia 2010

Demko: Das Omen (Atari)

Dziś przypomnę fantastyczne demko z 1989 roku pt. Das Omen:


The German Chaotics - Das Omen (Atari XL/XE)

Demko prezentuje najwyższy techniczny, multimedialny poziom jak na tamte czasy. Ja wtedy nieco wiedziałem o programowaniu multimediów i muszę przyznać, że jak zobaczyłem to demko to straciłem szczękę!
Od tej pory był to mój absolutny numer jeden na Atari;)

Wszystkie 3 utwory w demku prezentowały bardzo wysoki poziom techniczny, były dopracowane i bardzo długie. Warte wspomnienia są oryginalne i świetnie współbrzmiące barwy instrumentów, co jest nie lada osiągnięciem na układzie POKEY - nawet w dzisiejszych czasach.

Jedną z technicznych trudności jaką należało obejść w tworzeniu tego demka, był problem zniekształceń sampli odtwarzanych wraz z grafiką (przez Atari XL/XE), dlatego mało kto wtedy odtwarzał muzykę na samplach z włączonym procesorem graficznym (Antic). Tu nie dość, że jakość dźwięku jest świetna to jeszcze w ostatniej części równocześnie odbywają się skomplikowane animacje w czasie rzeczywistym !
Do dziś takie rzeczy robią jedynie najlepsi koderzy.

Najciekawszą i najpopularniejszą częścią tego demka jest teledysk znajdujący się na końcu (tu link do tego fragmentu).

Odnalazłem też oryginalne wykonanie tego utworu:


Mysterious Art - Das Omen

Szczerze przyznam, że pierwszy raz trafiłem na to wykonanie i pierwszy raz zobaczyłem ten teledysk.

Tu inne wersje:
    - Mysterious Art - Das Omen
    - Tu oryginalny teledysk w pełniejszej wersji, ale ze słabym dźwiękiem: Mysterious Art - Das Omen (1989)
    - nieco bardziej urozmaicona wersja: MYSTERIOUS ART - Das Omen [Teil 1] (Razormaid Mix)
    - Mysterious Art - Das Omen (live)
Skoro już porównujemy te wersje to znacznie bardziej odpowiada mi kosmita z demka na Atari, niż ten KOSMITA z teledysku ;) (Mysterious Art - Das Omen (live)).


Demko Das Omen to jeden z tych programów, który pokazuje, że już w 1989 roku scena Atari była na bardzo wysokim poziomie oraz jak silna była w Niemczech.

1 komentarz:

Sikor pisze...

Heh, świetne demko - baaardzo długo numer 2 dla mnie (zaraz po Garfield Demo Husaka). Jedna uwaga - ten teledysk nie jest wersją oryginalną, jest wersją na rynek amerykański (teksty po angielsku), oryginalny jest po niemiecku. Ale tak to z hitami bywało... (Nena: 99 luftballon - 99 fly ballons, czy inne hity: Trans Europe Express, DaDaDa (nie pamiętam oryginalnego tytułu). W każdym razie - DasOmen jest fajnym, jednym z lepszych demek na atarkę tamtego czasu.



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...