poniedziałek, 2 czerwca 2008

Linkowanie w en.wiki i pl.wiki

W ostatnim czasie głośno się zrobiło dzięki analizie linków w en.wiki dokonanej przez Stephena Dolana.


Jak czytamy za dobrymiprogramami:

    „(en)Wikipedia posiada 2 301 486 artykułów, które są połączone za pomocą 55 550 003 linków. 190 006 haseł jest niezlinkowanych. Hasłem, z którego najłatwiej jest się doklikać do innych jest "2007". Średnio potrzeba wykonać 3,45 kliknięcia aby dostać się ze strony o roku ubiegłym do każdej z pozostałych 2 111 479.” [więcej tutaj]


Trzeba przyznać, że angielskojęzyczna wikipedia to potęga. O ile pl.wikipedia ma problemy z tym aby pozbyć się stubów to w en.wiki redaktorzy dzielą zbyt długie teksty na mniejsze...

A jak wygląda sytuacja w pl.wikipedia ? Wszystkich artykułów mamy 506 tys. a ilość wszystkich linków nie jest mi znana. Najczęściej linkowanym hasłem jest „Wikipedia:Zalążek artykułu” z wynikiem 148 876 linków co dobitnie świadczy o tym o czym wcześniej wspomniałem...
Następnym hasłem jest „Polska” z 82 942 linkami oraz trzecie miejsce 2005 (rok) z 78 384 linkami, czyli w stosunku do en.wiki jesteśmy opóźnieni w rozwoju o dwa lata... ;-)

Tu jest pełna lista linków w pl.wiki. Muszę przyznać, że analiza tych danych daje wiele do myślenia odnośnie tego czym jest obecnie polska wikipedia. Nawiasem mówiąc myślę, że takie dane są znacznie bardziej miarodajne niż jakiekolwiek badanie opinii publicznej – o czym ostatnio wspominałem, że jestem bardzo krytycznie do takich wyników nastawiony.

O tym jak to wiele jest do zrobienia na pl.wiki wspominałem też w tym miejscu: "Polska wikipedia ma 500 000 haseł".

7 komentarzy:

DantE pisze...

Polska Wikipedia wiadomo, że nie ma szans na dogonienie angielskiej. Jeśli już robimy takie porównania to trzeba uwzględnić możliwości obu encyklopedii a głównie ilość osób jakie mogą pisać w danym języku. Wszystkie wyprzedające nas wikipedie są w językach, którymi posługuje się znacznie więcej ludzi niż językiem polskim, więc mają znacznie większą bazę jeśli chodzi o autorów. Biorąc to pod uwagę polska Wikipedia myślę jest całkiem duża, zwłaszcza że znacznie wyprzedzamy wersje hiszpańskie czy portugalskie.
Zresztą podobnie jest w przypadku wiki poświęconych Gwiezdnym wojnom. Ossus obecnie walczy o trzecią pozycję z hiszpańską wersją.

Tdc pisze...

Witam Ciebie na moim blogu !:)

Cieszę się że zabrałeś głos, szczególnie że zaskoczyłeś mnie :) a jest to też głos ciekawy.

Dante: „Polska Wikipedia wiadomo, że nie ma szans na dogonienie angielskiej.”

Może tak nie tragizujmy – szanse ma pytanie tylko: kiedy ?:)
W końcu mamy prawie 1/5 haseł w stosunku do en – to nie jest wynik zły.

Dante: „Jeśli już robimy takie porównania to trzeba uwzględnić możliwości obu encyklopedii a głównie ilość osób jakie mogą pisać w danym języku.”

Oczywiście – ja celowo pominąłem to zagadnienie traktując je jako oczywiste.

Dante: „Biorąc to pod uwagę polska Wikipedia myślę jest całkiem duża, zwłaszcza że znacznie wyprzedzamy wersje hiszpańskie czy portugalskie.”

W pełni się z Tobą zgadzam. Nasze osiągnięcia są niemałe – szczególnie że stopień internetyzacji kraju jest w mojej ocenie niedostateczny (można porównać internetyzację krajów innych wiki – to byłoby ciekawe).
My Polacy ogólnie dużo czytamy (np. książek – tu jesteśmy naprawdę dobrzy), jak widać również sporo piszemy. Stanowimy też niemały potencjał intelektualny, co czasami widać np. w UE gdzie inne kraje obawiają się naszych specjalistów – co jest żałosne... ale cóż jak powiedział kiedyś mój dawny uczeń w Europie panują tak „odmienne nastroje” od tych w USA, że próby zespolenia tych narodów na razie spełzną na niczym...

A moje teksty mają właśnie na celu przede wszystkim zachęcenie do rozwijania projektów wiki.

Dante: „Ossus obecnie walczy o trzecią pozycję z hiszpańską wersją.”

No proszę !:) Nie wiedziałem o tym, co dobitnie świadczy o tym, że mam zbyt mało wspólnego z tym projektem :(

DantE pisze...

Właśnie znalazłem ciekawe porównanie liczby haseł w Wikipediach na 1000 internautów posługujących się danym językiem. Polska Wikipedia zajęła drugie miejsce z wynikiem 35 haseł a wyprzedzają nas tylko Szwedzi z wynikiem 40 haseł. Jak na niezbyt dużą liczbę internautów wynik niezły. Teraz przydało by się popracować nad jakością haseł, bo z tym już niestety jak na razie jest gorzej.

Tdc pisze...

Dante: Tak, porównanie jest faktycznie ciekawe:) A to że mamy ponad 14 milionów internautów to jest dla mnie zaskoczenie ! Myślałem, że jest znacznie mniej... Choć jak mówią złośliwi większość z nich to „Dzieci Neostrady” :D :D
Masz rację jak na taką ilość internautów to wynik jest niezły.
No to wyruszamy aby poprawiać teksty na wiki ;-)

Tdc pisze...

A tu mamy ranking polskich wiki, choć nie uwzględnia wszystkich projektów, które często są bardzo rozbudowane i byłyby istotne w takim zestawieniu (np. Blogging 2...).

DantE pisze...

Wskazany ranking polskich wiki uwzględnia wyłącznie encyklopedie hostowane na serwerach wikia, a więc nie obejmuje innych niezależnych projektów.

Tdc pisze...

DantE: z ust mi wyjąłeś ;)



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...