piątek, 23 maja 2008

Ludzki mózg nadal zagadkowy

Przypadkiem trafiłem dziś na koniec programu na TVP1, gdzie mowa była o reakcjach mózgu itp. ("Piękne umysły" film dok., USA 2002, godzina 14:00)

W programie zaprezentowany był jakiś człowiek, z czepkiem na głowie (pełnym elektrod) i sprawdzano tam różne jego zachowania – choć nie wiem jakie bo programu nie widziałem w całości. Powiem jedynie że ja akurat pracuję od lat w podobnej pracowni i sprzęt pomiarowy (oraz komputerowy) był znacznie bardziej zaawansowany niż ten, który sprowadzaliśmy z USA.

Konkluzją z tego programu było to, że szybkość pojawiania się pewnych sygnałów wyprzedza pojawienie się bodźca. Dlatego autorzy programu pozostawiają otwarte pytanie co jest tego powodem ??
Kiedyś oglądałem podobne programy w TV, gdzie również obserwowano podobne rzeczy. Np. pamiętam jak w jednym programie mówiono, że wyraźna reakcja na szokujące zdjęcie pojawia się wcześniej niż zdjęcie zostanie pokazane...

Wg mnie takie wyniki badań kompletnie burzą dotychczasowy model funkcjonowania ludzkiego ciała – taki jakiego nas uczono: mózg pełni rolę sterownika dla ciała, a ciało reaguje jedynie jak biologiczna maszyna na owe sygnały.

W takich wypadkach jestem wielkim zwolennikiem rozwoju naukowego pojmowania świata:) i już chcę się dowiedzieć dlaczego tak jest ? Co nami steruje ?

Mam nadzieję, że niebawem zagadki te zostaną rozwiązane:)

    Ilustracje z Wikimedia Commons.

Brak komentarzy:



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...