piątek, 3 kwietnia 2009

"Z tyłu sklepu" w TVP

W ostatnich tygodniach TVP2 w sobotę o 21:10 emitowało cykl kabaretowy pt. "L jak Laskowik, T jak TEY". W minioną sobotę był to odcinek "Z tyłu sklepu", czyli "BENEFIS ZENONA LASKOWIKA - Z tyłu sklepu", który został zarejestrowany w Opolu 1980 roku.

Postanowiłem odświeżyć Wam w niewielkim zarysie wspomniany materiał (tyle co udało mi się znaleźć):

1. Z tyłu sklepu 1/2 (link na YT)



2. Z tyłu sklepu 2/2 (link na YT)



3. Kabaret TEY - Z tyłu sklepu - Rudi Schubert - Bolek - Szklarnia (link na YT)



4. Kabaret TEY - Pelagia (z tyłu sklepu) (link na YT)



Właściwie faktem jest, że socjalistyczne czasy są dla młodych ludzi tak odległe, że właściwie każdy z tych fragmentów powinien mieć odrębny komentarz do co poniektórych tekstów - jednak to zrobię następnym razem.


Napisałem tego posta, bo oglądając kolejne skecze przyszło mi do głowy kilka wniosków.

Po pierwsze się tak miło ogląda te historyczne nagrania, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że w czasach socjalistycznych kabaret TEY był ostro traktowany przez ówczesną proradziecką władzę, czego efektem była chamska i bezwzględna cenzura. Sam pamiętam jak w TV puszczali niezwykle pocięte te skecze, czasami cieli całe minuty, czasami nawet puentę (!!)
Takim przykładem może być utwór jaki zaśpiewali Smoleń, Laskowik i Schuberth (o słoneczku co zaszło za daleko), w którym na końcu zrobili dźwiękonaśladownictwo syren itp. fragment ten nie dostał się do żadnej wersji wideo oraz audio (w omawianym okresie).

Odnośnie audio to chyba nawet powinienem gdzieś mieć kasetę magnetofonową, z oficjalnym wydaniem tego kabaretu (przez chyba Polskie Nagrania), które oczywiście jest pocięte przez cenzurę... choć dużo łatwiej jest pociąć materiał audio - w tym wypadku często nawet ja jako dzieciak wyraźnie słyszałem gdzie wycieli fragment...


Drugim wnioskiem jest to, że minęło już prawie 30 lat od czasu tego benefisu i wiele z tych tekstów jest nadal aktualna ! To niezwykłe, a przy tym ukazuje jak ponad czasowy (sic!) jest ten kabaret, np.
- społem i zapóźno wstołem. Społem bo się przepracowołem
- to się wytnie
- O to bez Kozery powiem 500
... i inne.


Update:
Pisząc tego posta sprawdziłem program TVP w poszukiwaniu wspomnianego cyklu i o dziwo okazało się, że w programie zniknęła niedziela !


Ciekawe skąd oni wiedzieli, że szukam soboty ? :D :D
(dziś czyli 3 kwietnia - niedziela już jest;)

Brak komentarzy:



Jeśli nie jest zaznaczone inaczej (lub nie jest zaznaczone wcale) zamieszczone ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons lub są mojego autorstwa.


Ta strona używa cookies oraz innych technologii Google (i innych firm w specjalnych dodatkach po prawej stronie) w celu prawidłowego działania tej stronki (jej elementów jak np. ankiety, reklamy itp.) oraz zbierania statystyk. Korzystanie z tego bloga powoduje zapisywanie typowych plików na Twoje urządzenie (np. komputer, tablet itp.) o ile w ustawieniach przeglądarki nie zmienisz tego.

W UE się ludziom w głowach przewraca, więc dla świętego spokoju zamieściłem to absurdalne ostrzeżenie...