- 1. Wstęp
2. Początki
3. Komputerowy zapis partii i pozycji
4. Oprogramowanie szachowe
5. Jak działa silnik szachowy
6. Czym silnik różni się od człowieka
7. Słabe strony silników – przykłady
8. Styl
9. Strategie antykomputerowe
10. Ocena siły silnika
11. Turnieje i mecze komputerów i silników
12. Sławne mecze człowiek kontra maszyna
13. Komputer kontra centaur
14. Niedozwolone wspomaganie w grze „przy desce”
15. Superkomputery szachowe
16. Wieloprocesorowość, liczba bitów, GPU
17. Internet
18. Szachownice DGT
19. Domowe komputery szachowe, PDA, komórki, Linux
20. Szachy a przetwarzanie rozproszone
21. Przyszłość szachów ery komputerów
22. Wybrane pojęcia
23. Wprowadzenie do zasad gry, notacja szachowa
W tekście tym można przeczytać między innymi o tym jak skomplikowanym zagadnieniem jest zaprojektowanie oprogramowania szachowego (np. silnika), jednak warto tu zaznaczyć, że już na małym Atari powstał dość skromny (np. w stosunku do innych dostępnych ówcześnie) program szachowy, który bez problemu wygrywa nawet z wytrawnymi graczami. Mowa o "Colossus Chess" (brak opisu na Atariki !), program ten był popularny w dwóch wersjach 3.0 i 4.1 (z grafiką 3D - co było ówcześnie nowością). Co ciekawe nawet nie posiadał biblioteki rozgrywek, a mimo to ogrywał inne programy (z Atari oraz innych platform), które takie biblioteki posiadały (wtedy takie biblioteki znajdowały się na wielu dyskietkach).
Te niebywałe osiągnięcia miał program, który zajmował: w wersji 3.0 - 31061 bajtów, a w wersji 4.1 - 33816 bajtów !
...dziś tyle pewnie zajmuje sterownik myszki w Windows Vista :D :D
4 komentarze:
Brakuje reszty spisu treści:
16.
Wieloprocesorowość, liczba bitów, GPU
17.
Internet
18.
Szachownice DGT
19.
Domowe komputery szachowe, PDA, komórki, Linux
20.
Szachy a przetwarzanie rozproszone
21.
Przyszłość szachów ery komputerów
22.
Wybrane pojęcia
23.
Wprowadzenie do zasad gry, notacja szachowa
Dziękuję anonimowemu - faktycznie część się gdzieś zagubiła. Tak to jest jeśli jest tylko jeden redaktor... na szczęście są jeszcze internauci;)
Pozdrawiam!
Ładnie to wygląda.
Akurat jeśli chodzi o takie kwestie to w dzisiejszych czasach bardzo fajnym rozwiązaniem są chmury obliczeniowe. Muszę przyznać, że ja również po zapoznaniu się z wpisem https://technologiczna.pl/co-wybrac-kolokacje-czy-chmure/ wiem dokładnie już na jakie rozwiązania IT się zdecydować.
Prześlij komentarz